top of page

Cum e când vizitezi Cetatea Devei

Într-un singur cuvânt: frumos! Este tare frumos să vizitezi Cetatea Devei. Începi prin a ajunge la parcare, care este una încăpătoare și pentru care plătești foarte simplu prin SMS. Pentru noi a fost foarte convenabil.

Noi am mers destul de dimineață (cam pe la ora 10:00) așa că nu a trebuit să așteptăm deloc la coadă pentru a lua telegondola. Când am plecat de acolo însă (în jurul orei 12:00), deja era coadă destul de mare pentru a urca la Cetate. Biletul pentru telegondolă a fost 20 de lei/ persoană și cuprindea o urcare și o coborâre. Accesul la cetate se poate face foarte ușor și pe jos, începând din Deva City Park și urcând cele 113 trepte la capătul cărora există două alei înfășurate în mister. Noi, cum suntem turiștii clasici, am ales comoditatea, deci urcarea cu telegondola, care este și ea o aventură în sine și îți oferă o super vedere panoramică asupra orașului Deva. După părerea mea, merită din plin! Dar cine știe..poate data viitoare încercăm și cu cele 113 trepte :)

Scurt istoric:

Cetatea Deva este unul dintre cele mai vechi orașe romane situate pe un deal vulcanic a fost declarată rezervație naturală, cunoscută și sub numele de Dealul Cetății.

A fost menționată în documentele oficiale ale vremii sub numele de Castrum Deva și a fost construită pe un sit dac antic în jurul anului 1269. Cetatea a fost construită în principal în scop militar. Locația sa era una strategică, deoarece din această poziție puteau supraveghea foarte bine Valea Mureșului și contracara prompt atacurile neașteptate. De-a lungul timpului, Cetatea Deva a fost condusă de mai mulți lideri. Când Ardealul a fost ocupat de Regatul Ungar, acest oraș a servit ca reședință pentru prințul care a condus provincia.

Cetatea Deva a fost folosită ca reședință princiară din 1307 și în secolele XIV și XV ca district militar valah cu jurisdicție în patru județe românești. Din 1453, Iancu de Hunedoara l-a transformat într-un castel nobil, devenind una dintre cele mai puternice cetăți din Transilvania.

În secolul al XVII-lea castelul a intrat în posesia nobililor Gabriel Bethlen și Stefan Bethlen, Gheorghe I Rakoczy și Acatiu Barcsay. În această perioadă a suferit mai multe lucrări de restaurare și a fost construit bastionul circular sudic. Unul dintre cele mai importante și decisive evenimente din istoria orașului a fost marcat de răscoala populară din Horea, Cloșca și Crișan în 1784, când nobilii din regiune, înspăimântați de înverșunarea țăranilor, s-au refugiat în cetate.

Cu toate acestea, cetatea și-a pierdut treptat importanța militară. Între 1848 și 1849 a fost ocupată de armata maghiară. Împreună cu cele mai recente evenimente revoluționare din august, care au dus la înfrângerea revoluției, explozia depozitului de muniții a devastat zidurile cetății Deva provocând pagube mari întregii clădiri.

Cetatea a fost renovată după 1950 și, în urma unui amplu program de reabilitare dezvoltat după 2000, a fost instalat o telegondolă prin cablu, cu care turiștii sunt transportați la cetate, sus pe deal. Aceasta este ca un lift înclinat în România și, în ceea ce privește lungimea traseului (278 metri) și diferența de nivel (158 metri) este prima din Europa. Cu 16 locuri și folosind sistemul plan înclinat, telecabina facilitează accesul turiștilor în citadelă.

Mie mi-a plăcut foarte tare, în special faptul că te poți plimba prin cetate în aer liber, mi-a plăcut de asemenea, faptul că erau amplasate panouri cu explicații lângă orice punct mai important din cetate și mi-a plăcut că a fost restaurată cu mult bun-simț, o combinație ideală de lemn și piatră. Dacă ai fobie de șerpi, ai grijă vara căci erau multe semne care atenționau cu privire la vipere. Noi am vizitat-o într-o zi de Octombrie si a fost perfect. Nici prea cald, dar nici prea frig.

Eu o super recomand ca și destinație de vacanță în țară. Și mai ales acum cu pandemia de Covid-19 suntem și mai motivați să ne redescoperim locurile frumoase din țară, iar zona Hunedoara le are din plin. Am auzit pe cineva spunând că județul Hunedoara deține cele mai multe obiective turistice din țară. Nu știu dacă este adevărat dar nouă ne-a plăcut mult. Ne-am cazat în zonă și am vizitat în câteva zile mai multe obiective turistice apropiate. Nu am reușit să acoperim tot dar am vizitat și obiectivele mai moderne cum ar fi mall-ul și cinema-ul din Deva :)

Cum ți se pare Cetatea Deva? Te tentează să o vizitezi? Sau dacă ai vizitat-o spune-mi în comentarii ce ți-a plăcut cel mai mult la ea :)

P.s.: Dacă nu te-am convins eu, sper ca pozele să o poată face. Enjoy!

Postări recente

Afișează-le pe toate
Abonează-te la newsletter
pentru a primi emailuri periodice cu noutățile de pe site, dar și activități educative pentru copii și module creative de învățare.

*Vei primi emailuri periodice cu noutățile de pe blog și/sau activități educative pentru copii.